5 gouden tips om je eetgewoontes te veranderen

Iedereen weet dat gezond eten: fruit, groenten, verse producten, beweging en rust goed voor je zijn. Toch is het zo ontzettend moeilijk om dat wat we weten ook daadwerkelijk toe te passen. En dat is jammer, want dit zorgt voor teleurstelling, het gevoel van falen en het gevoel dat je toch niet lukt, terwijl je nog zo hard je best doet. Goed nieuws, met deze tips lukt het wel om jouw gewoontes en patronen te doorbreken:

  1. Ten eerste, meten is weten! Houd een eetdagboek bij. Tegenwoordig heb je hier hele fijne apps voor. MyFitnesspal bijvoorbeeld. Ja, het kost tijd in het begin, maar verandering heeft ook tijd nodig. Later weet je wat je eet, hoe de juiste porties eruit zien en hoef je het niet meer bij te houden. Weeg je voeding. Weet wat je porties zijn en wat dit betekent voor je kcal inname.
  2. Lees etiketten: weet wat je eet! Dit is zo’n belangrijk punt. We worden zo misleid door de verpakking en commercie. Neem als voorbeeld kokosyoghurt, dat lijkt super gezond, maar in één bakje kokosyoghurt (300 gram) van de AH zitten al 420 kcal. En dan heb je er nog niets in zitten: geen muesli, geen fruit, geen noten.
  3. Focus op je gedrag en niet op de resultaten! We focussen vaak te veel op het beoogde resultaat en niet op het benodigd gedrag om dat resultaat te bereiken. Wees geduldig en realistisch: een sixpack is niet in 6 weken te bereiken, mits je niet al een aardig strakke buik hebt. Don’t eat the yellow snow! Een grote verandering kost vaak minstens een half jaar.
  4. Wees realistisch! Het idee van veranderen en gezonder leven in ons hoofd is anders dan de werkelijkheid. Falen hoort erbij: verandering komt met vallen en opstaan. Fietsen heb je geleerd met vallen en opstaan. Ook hierbij mag je falen. Wees niet boos op jezelf. Pak de draad daarna weer op. Iedereen overkomt dit. Echt!
  5. Maak een plan. The Basic Change Method uit de cognitieve psychologie & gedragspsychologie is daarbij een handige tool:

Get real

Weet wat je doel is en weet welke gedragsverandering hiervoor (echt) nodig is. Controleer je doel ook op zelfbedrog: ben je eerlijk in je doelstelling? Is het haalbaar, realistisch en te meten? Vraag steun aan een bekende / iemand die je vertrouwt. Of laat je daarbij helpen door een coach.

Make plans

Op welke manier kan jij je gedrag veranderen? Wat is hiervoor nodig?  Belangrijk is dat je weet welke prikkels jouw gewoontegedrag stimuleren en hoe je kan handelen in moeilijke situaties. Visualiseer jouw gedrag. Visualiseer ook hoe je omgaat met kwetsbare momenten waar verleidingen op de loer liggen. Beeld je bijvoorbeeld in dat  je in de supermarkt ioopt, de chips, chocola en koekjes voorbij, je pakt een mandje, zoekt veel verse groenten uit: paprika, wortel, bleekselderij, snoeptomaatjes en loopt alleen met gezonde producten de winkel weer uit. Vergeet ook de begin dip niet: bij het begin van een veranderproces ervaren we vaak tegenzin, frustratie, verlies. Bereid je voor op deze      emotionele dip.

Take action

Oftewel doen! Oefen met de uitvoer van nieuw gedrag en meet dit gedrag (in het begin dagelijks!). Pas later kijk je naar de resultaten.

Tenslotte luister niet naar het stemmetje in je hoofd: dat je niet goed genoeg bent, niet fit genoeg, niet slank genoeg. Ook jij kan veranderen! Echt! Geloof in jezelf!

Succes!

Liefs Sarah

One thought on “5 gouden tips om je eetgewoontes te veranderen

  1. Pingback: BLOG: Sarah de Vreugd, dit is de reden waarom je met alleen ‘gezond eten’ niet afvalt – HolyGirls

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *