5 gouden en praktische tips om je partner gezonder te laten eten

Soms heb je van die momenten, dan observeer je even wat hij allemaal naar binnen werkt, en wat hij in de supermarkt in het karretje legt. Ik kan er ook wel om lachen, soms vraag ik wel eens, weet je wat daar allemaal in zit? Maar ik wil natuurlijk ook niet te veel zeuren. Het is grappig om te zien dat er toch veel verschil zit in voorkeur. Omdat wij om de beurt een blog schrijven, maar beide zo’n verschillende relatie met voeding hebben in vergelijking tot onze partners hebben we dit eens bewust in beeld gebracht. Een hilarisch proces, maar willen ze er wel wat van weten? Omdat onze mannen niet graag in de spotlights staan hebben we de namen een fictieve draai gegeven.

Hij & Zij

  • Janneke: “Mag ik jou eens een week volgen, en bijhouden wat jij allemaal eet?”
  • Jip: “Ja maar, doe dat maar als we samenwonen, dan kun je me beter helpen.”
  • Janneke: “Aha.. ik heb toch wel een positieve invloed dus..”
  • Jip: “Haha ja, alleen luister ik er niet altijd naar.”

Bewust in beeld

Als uitgangspunt hebben we de Schijf van Vijf genomen, in hoeverre komen wij tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? En in hoeverre eten wij buiten de Schijf van Vijf?

Best wel interessant om dit eens in beeld te brengen, ik ben bijvoorbeeld gek op noten en avocado, maar ik kan hier snel te veel van eten. Onze tip! Maak gebruik van een App, zoals de Eetmeter van het voedingscentrum of MyFitnessPal die je ook weer kunt koppelen aan je Fitbit als je daar gebruik van maakt.

  • Jerry: vertelt Ben wat er vanavond op het menu staat
  • Ben: “Nou, dat hoef ik niet hoor, ik eet wel pizza”
  • Jerry: “Prima, zelf weten”
  • Ben: (ziet het eten van Jerry), “Oh dat ziet er toch wel heel lekker uit, mag ik daar ook wel wat van?”

Een dag uit het voedingspatroon van.. Ben en Jerry:

Een dag uit het voedingspatroon van Jip en Janneke:

Facts

Wat zegt het voedingscentrum over onze aanbevolen dagelijkse hoeveelheden?

Voor het berekenen van de energie die je binnenkrijgt uit eten, gebruiken we calorieën (kcal). Niet iedereen heeft dagelijks even veel energie nodig. Als je veel beweegt heb je er meer calorieën nodig en ook mannen gebruiken over het algemeen meer brandstof dan vrouwen. Gemiddeld gaan we uit van 2.000 kilocalorieën (kcal) voor vrouwen en 2.500 kcal voor mannen. Als je een gezond gewicht heb, blijf je met deze richtlijn aardig in balans. (Voedingscentrum, 2018) Maar nogmaals wat voor de een werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Dit zijn gemiddelde richtlijnen.

We weten natuurlijk dat mannen iets meer nodig hebben dan vrouwen, maar dit heeft in beide gevallen te maken met energie balans. De mate van verbruik en gebruik, net als een auto die benzine nodig heeft om te rijden.

5 tips om je partner gezonder te laten eten

  1. Zorg dat je een voorbeeld bent, in plaats van doelen voor hem te stellen.

Dan krijg je van die leuke reacties als: “Oh dat ziet er lekker uit, mag ik dat ook eens proberen?”

  1. Betrek hem bij het koken

Samen koken is veel gezelliger, je hebt de leukste en grappigste momenten en ondertussen snijd de een en kookt de ander! Ook weer een moment om je vriend wat kennis of tips bij te brengen.  Zij: “Ja je kunt ook een sausje maken met kerrie poeder en kokosmelk, i.p.v. de kant en klare pakjes en zakjes te kopen.” Hij “Oh dat wist ik niet, dit is best lekker.’” Daar word je toch blij van!

  1. Ga samen boodschappen doen of zorg dat je de gezonde producten al in huis hebt

Samen boodschappen doen maakt de voorbereiding leuk en zorgt ervoor dat de keuzes gezonder en bewuster zijn dan ‘even iets snels’ en toch vaak ongezond. Groente is bij ons vaak de basis, en daar komen dan andere ingrediënten bij. Een stukje vis, kruiden, avocado etc. Hij: “Huh doe jij dat zo? Ik kijk altijd op het pakje wat erbij moet”.

  1. Praat over de positieve voordelen

Hij “Maar witte bolletjes vind ik zo lekker.” Dan leg ik uit waarom volkoren producten meer voedingsstoffen en vezels bevatten en een verzadigd gevoel geven voor een langere tijd. Daarom heb je na 2 witte bolletjes, weer zin in een koekje bijvoorbeeld.

  1. Heb vooral veel plezier & accepteer dat hij niet is zoals jij bent!

Het is begrijpelijk dat je jouw partner zo gezond mogelijk wilt laten eten en dat je kennis en ideeën wilt delen, maar het gezondste is om los te laten dat je iemand wilt veranderen. Je kunt elkaar inspireren, en ook goed aanvullen. Natuurlijk hebben wij ook wel eens van die dagen dat we wat minder gezond eten, het mooie is dat hij daar niet over zal zeuren. Zo nu en dan gewoon lekker genieten van een bak nacho’s of een chocoladereep YAY.

Last but not least, sta open voor nieuwe dingen en inspireer elkaar! Ik word er blij van dat ik mijn vriend (Jip) zo enthousiast heb gemaakt voor het mountainbiken, een activiteit die we samen kunnen doen. Hij voetbalt veel, en met racefietsen maak je hem niet blij, maar van mountainbiken kan hij erg genieten. Lekker samen sporten dus! Hij (Ben) ’s avonds 21.10 nog thuis aan het werk.. “Ik kan me niet meer concentreren.” Zij: “Hup! we gaan eruit, lekker wandelen!”

Wij zijn benieuwd hoe jij omgaat met het verschil in voorkeur voor eten, of eet je vriend altijd ‘wat de pot schaft’? Laat het ons weten!

Met sportieve groeten,

Marijke & Kim

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *