4 tips om minder snel in de verdediging te schieten

We kennen allemaal wel zo iemand; je durft bijna je gevoel niet uit te spreken omdat je bang bent voor zijn of haar reactie. Misschien ben je zelf ook wel een beetje zo? Vaak worden deze mensen bestempeld als pittig, of heetgebakerd, maar vaak zit er meer achter. Waarom hebben ze het idee dat ze zichzelf constant moeten verdedigen en hoe leer je dat af? Wij hebben hier vier praktische tips voor!

Als je altijd maar in de verdediging schiet wilt dit niet zeggen dat je een slecht persoon bent die altijd zijn/haar gelijk moet halen of dat je denkt dat je alles beter weet. Het is veel waarschijnlijker dat jij juist als geen anders enorm kritisch bent op jezelf. Je zou kunnen zeggen dat jij zelf je ergste criticus bent. Als dingen niet gaan zoals jij wilt dan neem je dat jezelf kwalijk, ook al hebben andere mensen het misschien niet eens door. Het kan ook zijn dat je anderen de schuld geeft, zodat zij fout zitten in plaats van jij. Dit is natuurlijk een minder mooie eigenschap, maar hoe je het ook bekijkt, de kans is groot dat er een stukje eigenwaarde mist en dat je niet helemaal goed weet wie je bent en wat je doet.

Eigenwaarde

Eigenwaarde is hoe je jezelf beoordeelt en waardeert en hoe je tegen jezelf praat. Iemand die vaak in de verdediging schiet ziet veel dingen (eigenlijk alle kritiek of feedback die niet 100% positief is) als een aanval en voelt daarbij dat hij/zij tekort schiet. Je begrijpt dat als je dit vaak overkomt je eigenwaarde vanzelf minder wordt. Je wordt minder lief voor jezelf, terwijl het voor de buitenwereld lijkt alsnog diegene juist heel tevreden is met zichzelf. Hier begint ook vaak de miscommunicatie.

In het verleden ben ik dit soort mensen vaak uit de weg gegaan, ik wilde ze liever niet meer om me heen, want de gesprekken werden gauw negatief of voelde vijandig aan. Ik heb inmiddels geleerd dat het juist heel belangrijk is om het gesprek aan te gaan ook om de ander uit zijn/haar negatieve patroon te halen. Deze verdedigende houding belemmert hun groei, zonder dat ze dit zelf door hebben. Het mooiste is om met iemand een gesprek te kunnen voeren met een ”open hart’, zonder iemand te veroordelen, ook jezelf niet! Wanneer jij altijd in de verdediging schiet ben je niets anders aan het doen dan woorden, acties en personen (inclusief jezelf) te veroordelen. Maar hoe leer je het dan af?

Pauze

Weet je nog dat je ouders vroeger zeiden: Tel even tot 10? Precies dat! Pauzeer heel even voor je antwoord. Door heel even te pauzeren gun je jezelf even de tijd om na te denken. Natuurlijk hoef je dit niet bij elk antwoord te doen, maar het is wel handig wanneer je voelt dat je in de verdediging wilt schieten. Nadenken over wat je gaat zeggen is op ons werk of bij mensen die we niet kennen iets wat we vaak van nature doen, uit beleefdheid. Opvallend genoeg hebben we er meer moeite mee wanneer het onze partner, zus of beste vriendin betreft. Dit is zonde, want dit zijn vaak de mensen waar je het meeste om geeft.

Adem

Het punt hierboven onder controle? Zorg er dan ook voor dat je lijf ontspant op het moment dat je een verdedigende reactie op voelt komen. Adem rustig in en uit, laat je schouders zakken en ontspan. Pauze nemen betekent niet alleen letterlijk even wachten met antwoorden, het betekent ook even in je lijf landen en voelen wat de kritiek of feedback met je doet. Wanneer je even pauze neemt en je ontspannen bent zal je merken dat je je gelijk een stuk relaxter voelt, hierdoor zal je antwoord niet alleen anders zijn, maar ook anders klinken en voelen voor zowel degene met wie je praat als voor jezelf.

Wees eerlijk

Geef toe dat je jezelf vaak verdedigt en dat dit je eerste reactie is. Vertel dat je ermee bezig bent om dit af te leren of om hiermee om te gaan, maar dat je dit misschien nog moeilijk vindt. Zo creëer je begrip. Wil je het gesprek even stoppen omdat je niet weet hoe je moet reageren zonder in de verdediging te schieten? Vertel hoe je je voelt, of laat het even en pak het gesprek later weer op. Je leert door te ervaren, dus dat is niet erg.

Zoek naar de waarheid

Wat zegt diegene nu precies? Wat voor gevoel roept dit bij je op en waarom voel je dit? Zouden ze het echt zo bedoelen?  Zit er een kern van waarheid in? Vaak zegt het meer over de ander dan over jezelf. Je mag natuurlijk ook voor jezelf opkomen, daar is niets mis mee, maar wees je bewust van het verschil. Wat in elk geval belangrijk is, is dat je minder kritisch wordt, met name op jezelf. Leer jezelf liefdevol toe te spreken en leer waar te nemen wat je echt voelt en vindt, dan is de mening of kritiek van een ander ook gelijk een stuk minder belangrijk of heftig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *