Op weg naar herstel Fitgirls

So V is psycholoog, onderneemster, eigenaresse van diverse webshops, fashion lover en lifestyle coach. Afgelopen jaar werd zij overvallen door heftige rugklachten waardoor haar beroepsmatige en sociale leven plotseling tot stilstand kwamen te staan. Maandelijks schrijft ze op Fitgirls.nl hoe ze hier mee omgaat en deelt ze haar ervaringen op de weg naar herstel. Deze maand leek ze vormen te vertonen van een depressie, maar ze vocht terug! 

Routine is de oplossing

Inmiddels is het zes weken na de operatie en ik heb nog minimaal zes weken te gaan voordat ik mijn dagelijkse bezigheden mag gaan uitbreiden. Waar ik de eerste weken na de operatie vol energie en plannen zat, merkte ik dat ik de laatste weken steeds minder actief werd, minder zin had in dingen, mezelf verwaarloosde en me steeds meer terugtrok. Ik heb altijd gezegd dat depressie niet in mijn aard ligt, maar toen mijn moeder twee weken geleden bij mij wegging en mij wederom in ochtendjas en met ongewassen haar en make-up loos gezicht terugvond, realiseerde ik me dat er misschien toch wel wat aan de hand was.

Op mijn dagelijkse wandelingen met de hond na, lag ik alleen maar de hele dag in bed nutteloze tv-series te kijken. Aan mijn eigen boek werken, had ik al ruim drie weken niet gedaan, ik kon het zelfs niet opbrengen om een goed boek lezen, en iets afspreken met mensen, vermeed ik liever ook. Natuurlijk zijn deze dingen lastig als je fysiek zo beperkt bent, maar door de hele dag als een slons in bed te gaan liggen, zou ik mij zeker niet beter gaan voelen. Er moest iets veranderen. Opeens realiseerde ik me de woorden van mijn moeder “stap onder de douche, trek wat leuks aan en dan voel je je meteen een stuk beter.”

Eerlijk gezegd was dat het laatste waar mijn hoofd naar stond. Whats the point, als je toch de hele dag alleen thuis bent en het merendeel in bed ligt, omdat je niets mag? Maar ik besloot het gewoon te gaan doen. Enige routine had ik al in de zin van mijn dagelijkse wandelingen met de hond. Dus de stap was in theorie eigenlijk heel simpel, na mijn ochtendwandeling en het ontbijt gewoon de douche instappen, haar doen en make-uppen. Dat zou de oplossing moeten zijn.

Gewoon doen

Gewoon doen,” deze woorden heb ik zo vaak uitgesproken tegen cliënten van mij die me bezochten voor depressie of burn-out klachten. En nu moest ik het tegen mijzelf zeggen, “gewoon doen.” Ik weet nu uit eigen ervaring, het klinkt gemakkelijker gezegd dan gedaan,  maar afspraak is afspraak dus de volgende dag ging ik na mijn ochtendwandeling en het ontbijt direct de douche in, ik nam de tijd voor mijn haar en deed ook wat make-up op. “Wow, ik voel mij weer mens,” zei ik tegen mijn vriend die die dag wat later naar zijn werk ging. In plaats van direct mijn bed in te duiken en onnozele series te gaan kijken, besloot ik weer te gaan schrijven aan mijn nieuwe boek, iets wat ik de laatste weken niet had kunnen opbrengen. Al met al voelde ik mij de hele dag zo veel beter en zo veel meer de moeite waard.

“Wow, ik voel mij weer mens,”

In feite zag die dag er niet zo gek veel anders uit dan normaal, behalve dan dat ik de moeite had genomen om aandacht te besteden aan mijzelf. De dagen daarop lukte het mij om dit vol te houden en elke dag ging ik mij steeds wat beter voelen. Nog steeds verloopt het proces met vallen en opstaan en de ene dag voel ik mij beter dan de andere, maar ik ben on my way. Wanneer mensen bellen dat ze langs willen komen, wijs ik ze niet af, maar zeg ik “ja gezellig”. Misschien voelt het vanbinnen niet altijd oprecht, maar als het bezoek er eenmaal is, geniet ik er toch echt van. De theorie van gedragstherapie die ik jarenlang heb uitgelegd aan mijn cliënten, bleek echt te kloppen. Eerst je gedrag veranderen en dan volgen je emoties vanzelf.

Heb jij zelf last van somberheidsklachten of burn-outklachten? Maak dan voor jezelf een plan. Breng structuur aan in je dag en besteed aandacht aan jezelf. Je zult er in eerste instantie absoluut geen zin in hebben en zelfs het nut niet van inzien, maar het werkt echt. Begin met kleine stappen en breid dan steeds meer uit.

Gedragsverandering is gevoelsverandering

Gevoelens, gedachten en emoties hebben continue invloed op elkaar. Door een van deze elementen te veranderen, verander je dus automatisch ook de andere elementen. Emoties zijn over het algemeen het lastigst te veranderen, dus wordt er binnen de cognitieve gedragstherapie voor gekozen om of eerst het gedrag, of eerst de gedachten te veranderen. In veel gevallen wordt er gekozen voor een combinatie van beide.

In mijn situatie heb ik ervoor gekozen mijn gedrag te veranderen om op die manier mijn gevoelens van nutteloosheid en somberheid te veranderen. Zoals je je gedraagt, zo ga je je voelen. Verander je gedrag, dan veranderen je gedachten en uiteindelijk je gevoel ook. Gedragsverandering is dus gevoelsverandering.op weg naar herstel

So V is psycholoog en lifestyle coach. Naast haar werk als psycholoog bij een eetstoornis kliniek geeft zij als lifestyle coach inspirerende workshops over food, body & mind. Verder kun je bij haar terecht voor coaching trajecten om je eigen gezonde levensstijl te bereiken. So V haar missie: jou laten inzien dat er niet zoiets bestaat als een ideaal gewicht, een ideaal voedingspatroon of een ideale levensstijl.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *