#3 Merel’s fit journey: The best project you’ll ever work on is YOU

Maandagochtend stond ik voor mijn ‘Monday Morning Workout’ op de weegschaal. Status na 4 weken: -5kg. Best netjes al zeg ik het zelf! Terwijl ik een aantal dagen geleden nog aardig gefrustreerd was over mijn gewicht. Want ondanks dat het gewoon best wel heel goed gaat met mijn fitjourney, gaat het me soms niet snel genoeg.

Een aantal dagen achter elkaar bleef de teller op hetzelfde getal staan totdat er op een gegeven moment zelfs een halve kilo bij zat. De teleurstelling was van mijn gezicht af te lezen: had ik alle wijntjes, toetjes en chips laten staan om er vervolgens niets van terug te zien? Blijkbaar was dit een momentopname en uiteindelijk ben ik heel erg blij met de 5 kilo die eraf zijn.

Terwijl ik dit opschrijf, besef ik hoe obsessief ik de afgelopen twee weken elke dag op de weegschaal heb gestaan. Want wat zegt die halve kilo nu eigenlijk? Het kan ook vocht zijn of spieren. Misschien moet ik het getal in mijn hoofd even loslaten zodat mijn mind er niet meer van alles van kan vinden en moet ik meer naar mijn lichaam luisteren. Ik voel me namelijk echt al een stuk minder opgeblazen en ook mijn buik is platter. Vanaf nu ga ik nog maar één keer in de week op de weegschaal staan. Beloofd!

Foodhype

Dat ik ben afgevallen, komt mede door mijn veranderde eetpatroon. Wanneer mensen aan mij vragen hoe het gaat met ‘lijnen’ dan zeg ik dat ik niet op dieet ben, maar dat ik mijn levensstijl aan het veranderen ben. Wanneer ik namelijk een dieet zou volgen, zou ik na een tijdje weer ‘normaal’ gaan eten en komen de kilo’s er net zo makkelijk weer aan. Ik wil iets vinden dat ik voor altijd vol kan houden.

Momenteel is er een soort van ‘foodhype’ gaande en de woorden superfood en chiazaad zijn niet meer weg te denken. Diep van binnen protesteer ik een beetje tegen deze hele beweging. Niet omdat het fout is, want heel veel mensen voelen zich er super goed bij, maar meer omdat ik bang ben dat ik mezelf teveel optrek aan andere mensen en mooie foto’s op social media, wat niet altijd een weerspiegeling is van de werkelijkheid. Daarom probeer ik heel erg bij mezelf te blijven. Een hype gaat namelijk vaak voorbij, maar mijn gezonde levensstijl wil ik voor altijd houden. Ik verdrink soms in de informatie op internet en de boeken over gezonde sapjes in de boekhandel. Hoe weet ik wat bij mij past en wat niet? Uiteindelijk gaat het erom wat voor mij werkt en waar ik me goed bij voel, of ik dit nu uit een bestseller haal of het product al jaren te koop is. Het is de kunst om uit alle informatie de dingen te halen die bij mij passen. Als ik er happy van word, dan is het goed. Net als dat ik jullie met mijn blog wil inspireren; haal er voor jezelf uit wat jou kan helpen.

Broodje en smoothie SLA

Eén van de dingen waar ik blij van word is mijn nieuwe kookboek van Rens Kroes; niet omdat half Nederland hem op haar aanrecht heeft liggen, maar omdat er makkelijke en hele lekkere recepten in staan. Ik heb daarmee een nieuwe challenge toegevoegd aan mijn journey: alle pakjes en zakjes zijn de deur uit en hebben plaats gemaakt voor verse producten. Gewoontes doorbreken bereik je door gewoonweg nieuwe dingen te proberen. Het kost even wat tijd om nieuwe recepten te zoeken, maar ik heb gemerkt dat je echt geen uren in de keuken hoeft te staan om iets nieuws en gezonds op tafel te zetten. Wanneer ik vroeger burrito’s maakte, gooide ik een zakje kant-en-klare kruiden door het gehakt. Vorige week heb ik het zakje vervangen door tomatenpuree, knoflook, peper, zout, chilipoeder en koriander. De tortilla verving ik door grote bladeren ijsbergsla (minder koolhydraten). Ik voegde er nog wat paprika, ui en kidneybonen aan toe en voilà, een nieuw en heerlijk gerecht was geboren met een beetje van Rens en een beetje van mezelf!

Kleine geluksmomentjes

De afgelopen jaren heb ik gemerkt hoe ontzettend moeilijk het is om je gewoontes te veranderen en vaak genoeg viel ik terug in mijn oude patronen. Inmiddels weet ik wat mijn valkuilen zijn en doordat ik ze herken, kan ik ze ook beter aanpakken. Voor mij is het daarbij belangrijk dat ik iets doe waar ik van houd en wat mij aanspreekt. Als ik mijn gewoontes zou willen veranderen in iets wat eigenlijk niet zo goed bij me past, dan houd ik het namelijk nooit vol. Daarom maak ik het leuk voor mezelf en zorg ik dat ik geniet van wat ik doe.

Homemade Lasagna!
Homemade Lasagna!

Af en toe ‘trakteer’ ik mezelf. Waar ik eerder geld uitgaf aan chips en chocolade, koop ik hier nu af en toe een pot amandelpasta van of een zak gedroogde abrikozen. Beide belachelijk duur, maar een zak chips at ik in een keer leeg en met de pot amandelpasta doe ik twee weken. Zo kan ik het toch weer een beetje relativeren. Daarnaast is het schrijven van deze blog en mooie foto’s maken voor mijn Instagram account (@mereljegen) een mooie uitlaatklep. Op die manier maak ik er mijn eigen ‘projectje’ van.

Twee jaar geleden ben ik zes weken naar mijn oom en tante in Amerika gegaan. Eén van de dingen die ik daar heb ‘geleerd’ is om te genieten in mijn eentje. Ik heb daar voor het eerst alleen geluncht en alleen op het terras van Starbucks genoten van mijn Chai Tea Latte. Het klinkt misschien gek, maar die momenten kan ik me nog heel goed herinneren, het gaf met een sterk en zelfstandig gevoel. Dit weekend besloot ik dat gevoel weer even naar boven te halen en ben ik naar een nieuw lunchtentje in Amsterdam gegaan (Pluk in de 9 straatjes, een aanrader!). Ik heb een smoothie besteld en een speltbroodje met geitenkaas. Door nieuwe, inspirerende plekken te bezoeken en me te omringen met lekkere, verse producten, krijg ik zoveel energie! Natuurlijk doe ik dit niet elke week, maar door mezelf af en toe zo’n klein geluksmomentje te gunnen, kan ik er weer tegenaan!

Lunch USA 2

Unieke journey

Eén van mijn valkuilen is dat ik mezelf vaak vergelijk met andere mensen. Hoe zien zij eruit? Wat eten ze? Wat zullen ze over mij denken? STOP! Nog zo’n gewoonte die ik moet doorbreken. Want mezelf vergelijken met iemand die heel ergens anders staat in het leven of misschien al veel langer bezig is met sporten, is hetzelfde als appels met peren vergelijken.

‘Don’t compare your beginning to someone else’s middle’

Want: iedereen is uniek en de ene reis is de andere niet. Jouw journey staat nooit gelijk aan die van iemand anders, want: jij hebt niet meegemaakt wat iemand anders heeft meegemaakt en jij hebt niet hetzelfde lichaam als wie dan ook. Jouw lichaam reageert anders op bepaalde producten, je vindt andere sporten fijn om te beoefenen en reageert anders op bepaalde prikkels. En wie zegt dat jouw super slanke, afgetrainde buurvrouw, gelukkig is? Dus: kijk naar jezelf en alleen naar jezelf!

Amen 😉 

‘Don’t be afraid of being different, be afraid of being the same as everyone else.’

Pizza ja/nee

Twee weken geleden ging ik uiteten met vriendinnen in Amsterdam. Ik had redelijk laat geluncht (13.30) en zat daar aardig vol van. De hele middag had ik daarom niets meer gegeten. We hadden om 19.00 uur afgesproken bij een vriendin die vlakbij het Westergasterrein woont. Eenmaal in Amsterdam besloten we eerst iets te drinken. Om 20.30 liet ik subtiel vallen toch wel een beetje trek te hebben en dus stapten we op.

Het restaurant waar we wilden eten was gesloten, dus liepen we verder naar de Bakkerswinkel omdat ze daar ook lekkere salades hebben (speciaal voor de vriendin (lees: mezelf) die zo gezond bezig is): ook gesloten. Inmiddels was mijn maag aardig aan het borrelen. Laatste optie: een pizzeria vlakbij. Neeee!! Wat ik echt niet wilde was nu een pizza eten, maar een andere optie was er niet. Toen we om 21.30 eindelijk ons eten hadden, was ik omringd door ovenheerlijke pizza’s en voor mij stond een klein bord Carpaccio en een vissoepje. Ik was trots op mijn keuze ondanks mijn gigantische honger en mijn lichaam was me hier dankbaar voor.

Mijn mind dacht daar blijkbaar iets anders over, zo bleek de volgende ochtend tijdens een meditatieworkshop die ik volgde bij mijn yogastudio. De eerste tien minuten zag ik een gigantische pizza voor mijn ogen. Ik kon niet stilzitten en bij het mediteren dwaalden mijn gedachten continue af. Blijkbaar wilde mijn ego me iets vertellen: ik had die pizza heus wel kunnen eten. Mijn hele lichaam protesteerde tegen de rust, blijkbaar deden de veranderingen van de afgelopen maand meer met me dan dat ik van te voren had gedacht. Toen het ‘stil’ werd probeerde mijn ego me bewust te laten worden van mijn onbewuste gedachten die mij vervolgens belemmerden om dieper in de meditatie te gaan. Wat alleen maar weer frustratie bij me opwekte. De emotionele overtuigingen waaraan ik zo gehecht ben (emotie-eten) probeerden de controle terug te winnen. Mijn ego vocht tegen de veranderingen in mijn levensstijl en wilde de controle niet loslaten. In mijn oude patroon zou ik reageren op deze emotionele momenten maar: ik ben sterker dan mijn negatieve overtuigingen.

Diezelfde week kwam ik deze quote tegen: Rule your mind or it will rule you. En dat is precies wat ik ga doen!

Yoga

Liefs, Merel

Elke twee weken schrijft Merel over haar fit journey op Fitgirls.nl. In haar blogs (blog één en blog twee) beschrijft ze hoe ze stap voor stap op haar manier, haar weg naar een fit leven vindt.

One thought on “#3 Merel’s fit journey: The best project you’ll ever work on is YOU

  1. Messi zegt:

    Heel insprirerend! Ik ben zelf net 3 weekjes begonnen met een combi van clean eating en iifym. Ik sport 4 a 5 keer per week, ben een voetballer dus heb best veel uithoudingsvermogen. Ik struggle veel omdat ik geen verschil merk op de weegschaal. Ik hoop dat het komt door spiermassa waar ik hard voor train. Ik ben pas 1.2 kilo afgevallen maar ik voel me wel heel fit en voel me ook lichter. Ik heb vorige week besloten dat ik vooruitgang meet met de meetlint en niet met de weegschaal. Dit motiveert me wel meer maar toch vind ik het appart dat ik geen verschil zie qua kilos. Ik moet daarnaast, zoals je zegt, me niet concentreren aan hoe andere het doen en hoe zij vooruitgaan. Ik moet me focussen op mezelf!! Bedankt voor je motiverende blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *