20 minuten gerecht. Libanees vloerbrood met gekruide kip

Broodje döner, pita met shoarma en dan het liefst met heel veel knoflooksaus. Yup, that’s how we want it! Jammer dat het dan weer zo ongezond is en vaak op je darmen gaat werken. Ik heb er altijd last van maar toch heb ik ook die craving wel eens! Ik heb de oplossing! Dit is zó lekker. En het mooie komt nog. Het is namelijk super gezond en heel snel klaar! 

Ik maak gebruik van alleen maar volwaardige producten. Ik heb even gekeken waar het vloerbrood van gemaakt is maar dat is van tarwemeel, water, gist, suiker en zout. Dus verder geen gekke dingen die we niet uit kunnen spreken. Je kunt het brood tegenwoordig gewoon bij de supermarkt verkrijgen. Voor de knoflooksaus maak ik meestal gebruik van Griekse yoghurt of magere kwark. Voor het kruiden van de kip gebruik ik zeezout en Santa Maria; crispy chicken seasoning mix, maar dat is naar wens. Kruid de kip vooral hoe je het zelf lekker vindt!

What do we need?

  • per persoon 150/200 gram biologische kip of kalkoen
  • vloerbrood (aantal naar wens, per persoon kan je er wel 2 stuks mee vullen).
  • 1 paprika of andere groente naar wens (lekker mee gaan variëren).
  • twee handjes cherry tomaten of twee zoete tomaten
  • 2 verse knoflook teentjes
  • verse oregano (kan ook basilicum of bieslook zijn)
  • zeezout of keltische zeezout en peper (naar wens)
  • veldsla of andere slasoort naar wens
  • 150 gram Griekse yoghurt (kan 0% vet variant)
  • 1 eetlepel soyasaus
  • optioneel: sesamzaadjes ter decoratie

Make, Shake & Bake (2 personen)

  1. Snij de kipfilet in smalle stukjes en bak de kip gaar op middelhoog vuur. Kruid de kip naar wens.
  2. Snij de paprika en tomaat in blokjes.
  3. Pers de knoflook fijn en snij de verse oregano fijn.
  4. Fruit in een kleine koekenpan de paprika kort en voeg de tomaatjes, de oregano en knoflook naar wens toe.
  5. Warm het vloerbrood in een pan op. Kort – 1 minuut elke kant. Hoe langer je hem in de pan houdt hoe krokanter hij wordt. Je kunt het brood voor het gemak ook in de magnetron opwarmen maar ik ben daar zelf niet zo’n voorstander van.
  6. Maak ondertussen de saus. Voeg 150 gram Griekse yoghurt in een kom en roer dit tot een geheel met de soyasaus en een half theelepeltje vers geperste knoflook. (Ook lekker met fijngesneden verse bieslook er doorheen).
  7. Leg het warme brood op een bord, smeer licht in met de saus en vul de helft met een klein handje veldsla.
  8. Bovenop komt de kip en de groente (één helft vrijhouden.)
  9. Vouw het brood dubbel en snij in twee stukken. Serveer direct. Bon appétit! 

foto

Tip! Vervang de kip eens door gehakt of biefstuk. Voor een vegetarische variant gebruik dan in plaats van vlees extra (gekruide) groenten

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *