De basis van gezonde voeding: 20 tips van Purezza

Een nieuw jaar met weer nieuwe kansen! Wil jij gezonder gaan leven, maar weet je niet waar te beginnen? Hieronder de eerste vijf regels waarmee je direct kunt beginnen. Lukt dit? Kijk dan verder naar Purezza’s healthy lifestyle tips.

  1. Vervang in de ochtend je boterham met kaas door yoghurt of havermout. Met yoghurt bedoel ik naturel yoghurt. Maak het eventueel lekkerder met een scheutje verse sinaasappelsap.
  2. Neem als ochtendsnack een zelfgemaakte groene smoothie.
  3. Eet je groente vers in plaats van uit een pot. Hier zit veel suiker en zout in.
  4. Vervang je frisdrank en vruchtensappen door water met eventueel citroen, komkommer, munt of gember.
  5. Laat de koekjes, snoepjes en chipjes liggen en neem als avond snack een blokje pure chocolade met minimaal 75 procent cacao of kies voor 25 gram ongezouten noten.

Veel van jullie zijn afgelopen week aan hun goede voornemens begonnen. Afvallen, meer bewegen, gezonder eten en ga zo maar door. Ik wil het met jullie hebben over het gezonder eten. Social media staat vol met diëten, maar is dat wel gezond? Persoonlijk heb ik iets tegen ieder dieet. Waarom? Bijna niemand houd een dieet (lang) vol. Daarentegen kan een gezonde levensstijl wel iedereen volhouden. Voor mij werkt de 80-20 regel hierbij perfect. Dit houdt in: Tachtig procent volgens het ‘boekje’ en twintig procent eten en drinken we wat we lekker vinden.

Het is erg belangrijk dat je alles binnen krijgt: koolhydraten, eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen. Hoeveel is voor iedereen anders. Een voetballer heeft bijvoorbeeld meer koolhydraten nodig dan iemand die de hele dag zit.

Begeleiding

Wanneer je geen begeleiding hebt van een professional, maar wel je levensstijl wilt gaan aanpassen, is het verstandig om het in kleine stappen te veranderen. De kans is anders erg groot dat de verandering te groot is en je snel weer terug valt in je oude eetpatroon. Dat moeten we zien te voorkomen!

De studie orthomoleculaire voeding heeft mij andere inzichten gegeven. Deze kennis wil ik dan ook graag met jullie delen. Orthomoleculair wil zeggen de juiste voedingsstoffen. Hoe je die het beste binnenkrijgt? Door te kiezen voor zo onbewerkt mogelijke voeding (het liefst zonder barcode), waar nodig aangevuld met een supplement zoals vitamines, mineralen of kruiden.

salade fitgirls

Exclusief voor Fitgirls.nl lezeressen hierbij 20 healthy lifestyle tips:

  1. Stop met suiker en beperk het gebruik van natuurlijke suikers (suiker zit zelfs in producten waarin je het echt niet verwacht, check dus het etiket).
  2. Beperk het gebruik van alcohol, koffie en vruchtensappen.
  3. Bij voorkeur geen koemelk drinken. In melk zit een eiwit die niet gunstig zijn voor onze darmen, ze zijn moeilijk te verteren en er zitten veel hormonen in die gevolgen kunnen hebben voor onze eigen hormoonhuishouding. Kies eventueel karnemelk, magere yoghurt of kwark.
  4. Maximaal 1 plakje kaas per dag. Veel beter verteerbaar, is geitenkaas.
  5. Gebruik geen margarines, maar kies voor roomboter, extra vierge olijfolie (niet verhitten) of kokosolie.
  6. Beperk het gebruik van brood en granen. De meeste granen hebben een hoge glycemische index en werken verzurend. Kies ter variatie voor volkoren, spelt haver, zuurdesem of zadenbrood.
  7. Wissel vlees af met vis en vegetarisch. Geen varkensvlees, maar wel af en toe lever, kalkoen of wild. Maximaal 75 gram vlees/vis per persoon per maaltijd.
  8. Kies regelmatig vette vis, zoals makreel, zalm en ansjovis.
  9. Eet veel groenten, vooral bladgroenten, asperges, broccoli, boerenkool, bieten, groene kool, knoflook, spruitjes uien, witlof, alfalfa en andere kiemplantjes (tip: artisjok).
  10. Beperk de nachtschade: tomaat, courgette, paprika, aubergine en aardappel. Hier zitten schadelijke stoffen in die verlammend kunnen werken op ons zenuwstelsel. Eet nooit een groene nachtschade. Hier zit de giftige stof solanine in wat een natuurlijke pesticide is.
  11. Zoete aardappel is geen nachtschade (heerlijk uit de oven).
  12. Eet twee á drie stuks fruit per dag. Kies vaak voor fruit met een laag suikergehalte zoals bessen, aardbeien, kersen en bramen.
  13. Kies voor seizoen producten, deze bevatten meer vitaminen en mineralen.
  14. Eet voor de maaltijd wat rauwkost.
  15. Gebruik minder zout door met meer kruiden te werken.
  16. Drink iedere dag één groene smoothie (minimaal vijftig gram groente zoals sla, komkommer, andijvie, spinazie of boerenkool met 1 á 2 stuks fruit).
  17. Beleg je speltboterham eens met een halve avocado en een gekookt ei met wat verse zwarte peper en basilicum.
  18. Maak verse soep. Maak extra en bewaar het in de diepvries. Lekker als lunch in het weekend!
  19. Maak de avond ervoor je detoxwater: een halve citroen uitpersen, een halve limoen uitpersen, stukje gember (twee centimeter), snufje cayennepeper, 750 ml water.
  20. Zorg dat je iedere dag minimaal vijftien minuten buiten komt tussen 12.00 en 15.00 uur.

De allerbelangrijkste tip die ik ook altijd meegeef aan onze cliënten: Kies voor jezelf, maak bewuste keuzes en geniet!

Liefs, Kimberly

kimberly fitgirls

Met mijn blogs hoop ik de lezeressen van Fitgirls.nl te helpen en adviseren bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Kijk voor meer informatie en motivatie op www.purezza-roosendaal.nl of volg ons op Instagram: Gohealthywithpurezza

logo purezza

 

Noot van de redactie:

Dit blog is een inspiratie artikel over de basis van gezonde voeding. Bij Fitgirls.nl respecteren we verschillende soorten voedingsleer maar zijn er van overtuigd dat wat ‘gezond’ is, voor iedereen anders is. We hebben allemaal een uniek lichaam en verschillende leefstijlen. De één sport dagelijks terwijl de ander een minder actief leven heeft. Daarnaast reageren we allemaal verschillend op bepaalde voedingsstoffen en producten. De één heeft last van bepaalde allergieën of kampt met intoleranties, een ander kan eigenlijk alles eten. Zo kan de één brood en zuivelproducten misschien slecht verdragen terwijl de ander zich fit en energiek voelt met een zuivel en koolhydraatrijk dieet. Wat voor de één werkt, kan de ander juist tegenwerken. Wij geloven dat ervaring de beste graadmeter is in de zoektocht naar een persoonlijke, gezonde leefstijl.

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *