1300 kcal te weinig? Blijf voor jezelf nadenken

Oké, gezien alle ophef over het interview van Eva Jinek met Fajah Lourens en na het lezen van het artikel van het Personal Body Plan kunnen wij natuurlijk niet stil blijven. Niet alleen zijn er namelijk veel mensen die over haar uitspraak vallen, maar er zijn ook mensen die het vanuit een ander perspectief kunnen zien. Eén waar wij even wat meer licht op willen schijnen, want het hoeft allemaal nog niet zo zwartwit te zijn.

Of je nu net begint met gezonder leven en/of afvallen of je bent al een tijdje bezig: de bekende dieet- en healthboeken zijn voor veel mensen vaak de ultieme uitkomst. Ze gaan ervan uit dat wat in dat boek staat verantwoord en goedgekeurd is en dat ze zichzelf een gezonde levensstijl kunnen aanmeten door te leven volgens deze ‘handleiding’. Kan. Is niet heel veel mis mee. Een dieetboek kan je helpen om op gang te komen en te beginnen met gezond leven – hoewel het niet vaak standhoudt, maar dat even terzijde.

Wat helaas geen goede ontwikkeling is, is dat mensen geneigd zijn oogkleppen op te hebben. Begrijp me niet verkeerd: ik beoordeel hier niemand en ik vind juist dat je moet doen wat goed voor jou en je lichaam voelt. Dat kan van alles zijn. Maar please, houd wel in je achterhoofd dat dieetboeken geschreven zijn in het algemeen. Wat erin staat kan voor de een werken, voor een groot deel van Nederland voor mijn part, maar dat betekent niet dat het ook voor jou werkt.

1300 kcal hoeft niet ongezond te zijn

Dit is namelijk ook waar de meerderheid van Nederland over lijkt te struikelen deze dagen. In het interview met Fajah Lourens vertelt zij over haar calorie-inname van 1300 per dag en dat dit goed voor haar werkt vanwege haar langzame vetverbranding. Ja, ze vindt dat meer vrouwen tussen de 1300-1400 kcal per dag zouden moeten eten. Dat is niet waar ik het mee eens ben, want dit verschilt dus voor iedereen. Maar! Ze heeft ook gezegd dat dit voor háár werkt en dat dit niet voor iedereen werkt. Dit is helaas niet wat, naar mijn mening, ook opgepikt wordt door de media. Enkel dit negatieve punt wordt uitgelicht, maar niet wat ze daarbij vermeldt heeft.

Want hoewel ik er niet achtersta dat vrouwen een bepaalde richtlijn voor calorieën aan zouden moeten houden, ben ik het op één punt wel degelijk met haar en Personal Body Plan eens: elke vrouw is anders en voor iedereen werkt weer iets anders. Zoals het PBP ook in hun artikel benoemt is het Voedingscentrum eigenlijk net zo verkeerd bezig met hun veralgemeniseerde richtlijn van 2000 kilocalorieën per dag. Maar waarom raken we daarvan niet over onze toeren?

Omdat dat is wat we gewend zijn. Al jaren wordt het er bij ons ingestampt via alle mogelijke media-kanalen dat vrouwen uit moeten gaan van 2000 calorieën per dag, maar is dat eigenlijk niet net zo’n verkeerd voorbeeld? Dit hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn; niet iedereen teert even goed op tweeduizend calorieën per dag.

Als jij op een dag naar je werk gaat, een intensieve krachttraining doet en daarnaast ook nog eens een heel gezin runt – nee, dan ga je het niet volhouden op 1200 calorieën. Dan werkt 2000 kcal misschien het beste voor jou (again, enkel een voorbeeld!). Maar als jij de hele dag enkel met je billen in je stoel geplant zit en eigenlijk niet zoveel beweegt/uitvoert en dus ook niet zoveel verbrandt, dan kan 2000 calorieën wel eens een nadeel gaan leveren.

Ik neem mezelf even als voorbeeld. Naarmate ik meer into health en gezonde voeding begon te raken, heb ik verschillende richtlijnen uitgeprobeerd. Ik at onregelmatig en vaak ongezond. Alles samen kwam echter lang niet tot de 2000 calorieën. Als ik dan nu opeens mijzelf wel moet gaan ‘volstouwen’, puur en alleen om die 2000 te behalen, dan komt er zo zo’n 7 kilo bij op. Het tegenovergestelde van wat ik momenteel wil bereiken dus, omdat dit gewoon niet voor mij werkt.

Met mijn 1.58m en jonge leeftijd loop ik echt niet lekker op de gemiddelde richtlijn. Ik zorg ervoor dat ik de juiste voedingswaarden binnen krijg op een manier waar ik mij goed bij voel. Mijn eigen calorie-inname is een stuk minder dan de richtlijnen adviseren, maar ik ga daar goed op. Ik voel me een stuk fitter dan wanneer ik zoveel zou eten als dat zou ‘moeten’. Aangezien ik ervoor zorg dat ik wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijg en mijn balans houd tussen gezond eten en gewoon genieten, is het ook geen punt voor mij om zo nu en dan er overheen te gaan. Minder calorieën binnen krijgen dan wat normaal gesproken aangehouden wordt is dus helemaal geen probleem: zolang je maar wel je voedingsstoffen binnenkrijgt, je fit bent en je goed in je vel zit.

Conclusie

Neem niet klakkeloos over wat het internet zegt. Ja, Facebook en whatever is een perfecte manier om op de hoogte te blijven en om je mening te delen, maar vergeet niet dat je ook heel makkelijk beïnvloed en gemanipuleerd wordt hierdoor. Je ziet een mening waar je je eigenlijk ook wel in kan vinden et voilà: jij deelt opeens die mening. Terwijl je het er eigenlijk, diep van binnen, helemaal niet mee eens hoeft te zijn. Zo simpel is het, zo makkelijk gaat het.

Be your own freaking guru! Daar komt het allemaal uiteindelijk op neer. We hebben allemaal onze eigen doelen: de één wil afvallen, de ander wil fit worden. Denk na voor jezelf en stel je eigen doelen. Gebruik health boeken, dieetboeken, het internet en wat dan ook als handvat, maar wees uiteindelijk jouw eigen steuntje in de rug. Weet waar jij goed op kan sporten, wat voor jou werkt, en luister naar je eigen lichaam. Geloof me, dat werkt beter dan welk gepromoot boek dan ook.

Zo, en dan bestel ik vanavond maar eens lekker pizza. Mét veggies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *